Landat

Hälsningar från ett mulet Belgien! Nu är vi här efter en lång och utmanande resa som inkluderat så mycket att jag tror vi låter lite siffror illustrera det hela.

Antal flygresor: 2
Timmar i Riga: 8 (vilket fick oss att besluta riskera liv och lem med en tur in till Riga centrum för att flanera lite i gamla stan)
Antal gånger en rigabo stirrade på oss som om han/hon aldrig tidigare sett en muslim för (vilket han/hon förmodligen inte hade gjort heller): ca tvåtusen miljoner
Antal uttömmande diskussioner om religion med en taxichaufför som inte talar annat än ryska: 1 (men han var hemskt snäll). (Och med uttömmande menar jag att den från vår sida främst bestod av en väldig massa nickanden och "da, da:n" samt några "harasho:n")

Men det var roligt att se stan även om jag faktiskt blev lite förvånad över hur fattigt och miserabelt det var. Jag menar, det är ju ändå ett EU-land! (vilket jag också indignerat väste till maken ett okänt antal gånger när vi passerade tiggande åldringar, fallfärdiga hus och allmänt skumma element). Gamla stan var dock riktigt tjusig och väldigt turistanpassad. Kontrasten blev lite märklig, bara ett kvarter från välmålade fasader, vackra kyrkor, småpojkar i kostym och påtagligt välmående så såg husen och människorna ut som i Ryssland (och då menar jag inte Njevski Prospekt-Ryssland utan Förorts-Ryssland).

Här är nu i alla fall alla två bilder jag tog:




/brev från exilen
Kommentarer
Johanna säger:

Så man kunde ta sig ut från flygfältet, fint... Bra att veta.

2011-09-02 / 15:59:36
URL: http://itsacleanmachine.blogspot.com/
Veronika säger:

Jo det gick väldigt bra! Och vi kom in också :) Det var bara att gå igenom säkerhetskontrollen en gång till samt visa upp pass och biljett.

2011-09-02 / 17:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!