Framsteg

Ny dag och nya äventyr! Jag vågade mig faktiskt ut igår morse och gick en sväng i kvarteret runt lägenheten. Tydligen bor vi väldigt centralt för här finns en hel massa butiker, caféer och restauranger. Jag fick känna mig som kusinen från landet när jag bara gick och gapade över allt; chokladbutiker, slakterier, bagerier, paraplybutiker (säkert en lönsam business), grönsakhandlare etc etc. Staden är jättefin med en ganska anarkistisk arkitektur. Maffiga katedraler dyker upp här och där mitt i allt och bland ett gäng medeltida (eller ja, gamla) bostadshus så kan ett modernt höghus plötsligt sträcka sig 15 våningar upp i luften. Allt är malplacerat och inget passar riktigt ihop men resultatet är trevligt.

Exempel:



Maffig katedral ett stenkast från vår lägenhet. Klockorna inte bara slår varje kvart utan spelar också en märklig liten trudelutt. Det är precis så bisarrt som det låter.

Efter en stunds flanerande var det dags att handla frukost i närbutiken. Det visade sig att det inte bara är husen, bilarna och människorna som står tätt här utan också maten i butikerna. Små utrymmen mellan hyllorna och alla varor är radade tätttätt ihop. Resultatet är överväldigande. Dessutom är det ingen logik i hur hyllorna står så jag sprang runt rätt länge innan jag hittade något. Men sedan såg jag ljuset, eller ja, smördisken. Och vilken smördisk! Om valet därhemma står mellan Ingman och Valio och kanske lite osaltat eller extrasaltat så känner alternativen här ingen ände. Vanligt smör, magert smör, fett smör, billigt smör, halvdyrt smör, lyxigt smör, smör med smaksättning, smör i margarinburk och smör i pappersomslag.

Bildbevis:





Ja, jag smög upp kameran och fotade smördisken. Nej, ingen såg mig. Notera att det margarin som finns för en högst undanskymd tillvaro på nedersta hyllan. Det gjorde mig glad i hjärtat.

Efter att ha återvänt hem lastad med baguetter, camembert, saft och kaffe så fortsatte dagen med ytterligare en utflykt; projekt Hitta Billig Supermarket för Storhandling. Vi googlade fram adressen till närmaste Aldi (känd billighetskedja) och gav oss i väg utrustade med en tydlig vägbeskrivning. Och sen gick vi vilse. En äldre herre förbarmade sig dock över oss när vi stod och såg förvirrade ut och hjälpte oss på vägen. Själva butiken var dock ingen större hit. Åt de av mina läsare som brukar snörpa på munnen åt Lidl så kan jag säga att detta var som Lidl i sovjetisk tappning. Om man tänker sig att Lidl i sovjetisk tappning dessutom drabbats av akut brist på råvaror, personalbrist och diverse naturkatastrofer. En smula torftigt alltså. Men vi hittade det mesta vi sökte och kom billigt undan; en hel kärra med basvaror för under femtiolappen.

Kvällen avslutades med räkor i tomatsås med hemlagade franskisar och ett avsnitt av Criminal Minds (eller som det heter här; Esprits Criminels) på franska, of course.
/brev från exilen
Kommentarer
Kia säger:

Hej Verk! Imponerad av a) er stora livsförändring och ert mod b) smörhyllan och det exotiska kvarteret med afro, paraply och halal butiker, en pampas tjej som jag kan inte helt föreställa mig, men det verkar spännande och ni verkar ha det bra :) Lycka till med dom första skoldagarna och dessa spännande tider.

2011-09-03 / 21:30:53
Veronika säger:

Tack vännen <3 Lycka till själv, min favoritpampes!

2011-09-04 / 15:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!