Fina fisken

Marknadsdag idag! Jag åt en våffla med choklad (motiverat av att jag ju faktiskt åt en förra söndagen och att det är viktigt att hålla på traditionerna. Maken ställde sig onödigt tveksam till om två tilllfällen verkligen kan anses som en tradition men så är han ju också en såndär nyeuropé. Och det vet man ju att såna inte har någon som helst respekt för våra traditioner. Tss tss.). Och så fyndade jag grönsaker, bröd och fisk! Just fisk är annars rätt svårt att fynda i detta löjliga lilla land där <20 euro är standardpriset för ett kilo lax och fisk i allmänhet är svindyrt. Men så hittade jag dessa skönheter för bara 3,99 kilot:


Flundror! Och lite entusiastisk användning av kniv och sax senare så blev de såhär fina:

(Ja jag får lov att skryta lite eftersom min erfarenhet av att rensa och förbereda fisk bäst sammanfattas av "pappaaaa, kan du hjälpa mig lite..." ackompanjerat av någon slags hänvisning till eksemdrabbade händer som inte bör komma i kontakt med fiskhud.)

Anyhow. Fisken stektes i smör och serverades med kokt potatis och smörbräserande endiver (brysselkål åt maken som hyser vissa oförklarliga dubier om "konstiga" grönsaker.). Gott var det.

/brev från exilen
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!